Sinds 2016 presenteert Festival Jazz International Nijmegen in het najaar een verscheidenheid aan artiesten uit binnen- en buitenland. Vanavond in Doornroosje een double bill met Chelsea Carmichael en Tobias Preisig. Voor het hele programma check fjin.nl.
Chelsea Carmichael
Het Verenigd Koninkrijk blijft maar nieuw jazztalent voortbrengen. In Londen en Manchester bloeien de laatste jaren jazzscenes op. De Manchester jazzscene bracht tenorsaxofoniste Chelsea Carmichael voort die naast haar werk met het tienkoppige SEED Ensemble, Theon Cross en het Neue Grafik Ensemble naam nu voor zichzelf maakt.
In 2019 deelde Carmichael het podium met collega-saxofonist Shabaka Hutchings, die zo onder de indruk was van haar spel, dat hij haar als eerste artiest tekende bij zijn nieuwe platenlabel Native Rebel Recordings. Haar zinderende debuutalbum, The River Doesn’t Like Strangers, verscheen in 2021. Voor dit album putte ze inspiratie uit de roots van haar Jamaicaanse vader. Carmichaels warme klanken zijn de stabiele factor tegen een gevarieerde begeleiding van soms overstuurde gitaren en Caribisch-getinte percussie.
Het album leverde Carmichael afgelopen oktober de Jazz FM Award voor Breakthrough Act of the Year op. Al die lof betekent niet dat Carmichael het rustig aan doet in haar muzikale ontdekkingstocht. Ze blijft componeren voor haar eigen Chelsea Carmichael Ensemble en zoekt voortdurend naar manieren om de muziek verder te brengen zonder daarbij de traditie uit het oog te verliezen. Eén ding is zeker: van Chelsea Carmichael gaan we de komende jaren nog veel horen.
Tobias Preisig
De Zwitserse violist Tobias Preisig is beslist geen hokjesdenker. In zijn muziek zoekt hij de raakvlakken tussen experimentele, elektronische en ambientmuziek op. Met projecten als Egopusher (met drummer Alessandro Giannelli) en Levitation (met organist Stefan Rusconi) verkent Preisig verschillende muziekstijlen. Maar in zijn soloconcerten wordt zijn rijkheid aan muzikale ideeën pas echt duidelijk.
Hoewel improvisatie een essentieel onderdeel is van zijn muzikale identiteit, noemt Preisig zich zeker geen jazzmuzikant. Met onorthodoxe technieken en technologieën probeert Preisig de grenzen van zijn instrument te verleggen, op zoek naar nieuwe universums in de noten die hij speelt. Zo lukt het hem strijkend of strummend over de snaren, en met gebruik van loops en samples, om de spanning in de muziek op te bouwen. De resultaten zijn zo groots en meeslepend dat je bijna vergeet dat ze van één muzikant afkomstig zijn.
In februari 2023 verscheen Preisigs tweede album onder zijn eigen naam, getiteld Closer. Collega-muzikanten Giannelli, James Varghese en Jan Wagner voegden respectievelijk drums, bas en toetsen toe aan het album. Met Closer zoekt de violist een antwoord op de vraag: hoe klinkt het doodgewone? De composities op het album zijn dan ook opgebouwd rondom opnames die Preisig tijdens de dagelijkse wandelingen door zijn thuisstad maakte.
Festival Jazz International Nijmegen vindt plaats van 25 t/m 29 oktober 2023 op verschillende locaties in Nijmegen en wordt mede mogelijk gemaakt door Brebl, Doornroosje, Festivalhuis Nijmegen, Gemeente Nijmegen, Lindenberg Cultuurhuis, LUX, Music Meeting, Podium JIN, Stadsschouwburg en De Vereeniging. Voor meer informatie en kaartverkoop, bezoek www.fjin.nl.