fbpx
Afbeelding voor Onderstuur

Extrapool en Doornroosje slaan de handen ineen om maandelijks eigenzinnige, vernieuwende, experimentele én vaak verrassend toegankelijke, maar nog onbekende livemuziek te presenteren op de terugkerende avond Onderstuur.

Gecontroleerd uit de bocht vliegen
De naam Onderstuur verwijst naar ‘gecontroleerd uit de bocht vliegen’. Het programma is zorgvuldig samengesteld om het publiek zoveel mogelijk te verrassen met artiesten en bands die vaak nog nooit in Nederland hebben opgetreden. Ook is het een bewuste keuze deze onbekende namen een eigen avond te geven. Zo zijn artiesten die je anders alleen op (Randstedelijke) ontdekkings- of boutiquefestivals nu voor een tientje ‘om de hoek’ te zien. En dat in de beste omstandigheden.

Binnenkort in Onderstuur

Van karaoke covers tot schurende acid techno, van freakfolk tot gangster rap, niks lijkt te gek voor de experimentele audio collages van Piet Leegwater. Compleet op zijn eigen termen brengt hij zijn muziek uit op vinyl, om deze vervolgens rondom Texel en Den Helder te verspreiden onder lokale platenzaken, kringloopwinkels en supermarkten. Pas toen de Amsterdamse cult-winkel Platypus  Records Piet benaderde kreeg zijn muziek het platform dat het verdiend. Zijn onlangs verschenen vijfde plaat ‘Poesje Pietje’ staat wederom bol van eigenwijze outsider muziek voor het digitale tijdperk.

Jorg opereerde voorheen onder Lomechanik, het label en collectief dat zich de afgelopen twintig jaar ingezet heeft voor vooruitstrevende elektronische muziek. Het onderscheid tussen DJ, soundcollage en productie vervaagt bij Jorg compleet. Het label mag dan al even in een diepe winterslaap zijn, nog steeds trapt Jorg alle muzikale hokjes omver.

Een omver geworpen platenkast, zo laat de muziek van Left Bank zich het best omschrijven. Vanuit sampling wordt alles dat los en vast zit aan elkaar geregen, waardoor hun muziek niet voor een gat te vangen is. Mocht je daartoe willen pogen vindt je de meeste aansluiting bij Hiphop, waarbij dit Nijmeegse duo beats leverde voor enkele Amerikaanse underground rappers zoals Blu en Tree.

LISEL

Eliza Bagg a.k.a. Lisel is misschien wel het best bewaarde geheim uit Los Angeles. Dat moet wel, als je haar cv bekijkt: ze voerde werk van Meredith Monk en John Zorn uit, werd door media als The NY Times, The New Yorker en The Guardian geprezen om haar buitenaards aandoende vocalen én door NPR als een ‘electropop alien’ omschreven. Vorig jaar verscheen haar derde album Patterns For Auto-tuned Voices and Delay, met daarop zowel middeleeuwse als minimalistische invloeden. Kortom: een stemkunstenaar voor de toekomst die de grenzen van pop, (neo)klassiek en vocale performance verlegt.

Het pas verschenen album van Brusselaar Adriaan de Roover heet Other Rooms en is een breuk met zijn eerdere, meer ritmische werk. De Roover presenteert in Extrapool een divers bouquet van melodieuze ambient-nummers die sfeerverhogend werken. 

De Gentse geluidskunstenaar Pieter Dudal is ook Adriaan De Roover’s ‘labelbaas’, want op zijn label Dauw verschenen naast Other Rooms ook platen van artiesten als Dylan Henner en Lieven Martens. Dit jaar brengt hij ook nieuw eigen werk uit. Voor zijn concert in Extrapool zal hij onder meer tapeloops gebruiken. 

De experimentele en politiek geëngageerde popartieste Mary Ocher is geen onbekende voor frequente Extrapool-bezoekers. Enkele jaren terug bracht ze er een memorabele cabaret-achtige set, en nu komt ze terug met een volledig nieuwe show én twee nieuwe albums onder de arm. Daarbij hoort ook een essay over autoritarisme, technologische wildgroei en het schijnbaar nakende einde van de mensheid. Maar vrees niet, in Ochers concerten is er altijd voldoende ruimte voor humor en speelsheid. 

Poëzie en catchy tunes op een Casio Keyboard, zo zou je Radio Hito kort kunnen omschrijven. Al zal de aandachtige luisteraar al gauw meer vinden in de muziek van Zen My Nguyen. De combinatie van deze poëtische teksten, haar lage zang (in het Italiaans!) en een toegankelijk instrument als basis leveren nieuwe contrasten op tussen poppy en abstract, en tussen licht en donker. 

De laatste Onderstuur voor de zomerbreak presenteert een compromisloze Japans-Italiaanse wervelstorm. Het legendarische duo ZU (Luca T Mai op sax en Massimo Pupillo op basgitaar) gaat in zee met de Japanse drummer-vocalist RUINS. Het resultaat is een superband dat materiaal van beide repertoires én nieuwe stukken zal brengen: een feest voor noise- freejazz- metal- en algemene chaos-liefhebbers om het Onderstuur-voorjaar met een knal af te sluiten. Vergeet genre(grenzen), maar niet je oordoppen!

placeholder
placeholder